torsdag den 6. september 2012

Karsten Kroman: Jeg elsker smørrebrød!

Karsten Kroman er mangeårig kok, kogebogsforfatter, tv-kok, foredragsholder og lørdag d. 8. september 2012 vil han også kunne kalde sig konferencier under Hotel- og Restaurantskolens debatarrangement om smørrebrød og smørrebrødsjomfruens fremtid. Hvorfor? Kort sagt fordi han elsker smørrebrød:  
”Lige siden min barndom har smørrebrødet altid stået som noget stort for mig. Når min mor kom hjem fra slagteren, og der lå en stor brun pakke med snor omkring på køkkenbordet, som man bare vidste indeholdt alverdens godter”, fortæller Karsten Kroman om sine første minder med smørrebrød, alt imens han har maven fuld af smørrebrød efter en frokost på én af Københavns mange smørrebrødsrestauranter.
Laver det gerne selv
Med alderen er Karsten Kromans forkærlighed for smørrebrød skam ikke blevet mindre. Fx bestiller han gerne en gang smørrebrød til, når han kommer tilbage til sit hotel om aftenen som en natmad, når han er rundt i det danske land til shows og lignende. Ellers er han faktisk heller ikke bleg for at lave det selv til sig selv. 
”Jeg laver det gerne til mig selv, når jeg bare er hjemme. Jeg spiser ikke en flad mad. Det skal være smørrebrød, der er indbydende, lækkert og ordentligt. Jeg er typen, der gerne cykler ned efter et salathoved, hvis det mangler, for det skal være rigtigt”, siger Karsten Kroman. 
Det skal være hjemmelavet!
Blandt Karstens favoritsmørrebrød er Dyrlægens natmad, æg og rejer, oksebrystfilet og leverpostej, men alt sammen kun hvis det er lavet af ordentlige råvarer og, ikke mindst, hvis alle ingredienserne er hjemmelavede.
”Det er vigtigt, at et stykke smørrebrød er hjemmelavet, når man bestiller det ude på en restaurant. Et stykke smørrebrød koster jo gerne en hundredemand, så det skal være i orden, ellers kan man jo ligeså godt selv gøre det nærmest”, siger Kroman og forsætter:  
”Man kan altid se, hvis det er mennesker med kærlighed til det, de laver, som har lavet ens mad. Man kan se det med det samme. Desværre for mange smørrebrødsrestauranter så ligger deres hjerte ovre hos lommeregneren”.
Mad i harmoni
Hvad skal en smørrebrødsrestaurant så gøre for at vinde Karsten Kromans smørrebrødshjerte? Svaret er egentlig enkelt nok: Der skal være kælet for detaljerne, uden at det tager overhånd.
”Man skal passe på, at man ikke tager det for let at lave et stykke smørrebrød. Det kræver sans for detaljen, og så skal man sørge for, at madden har en god balance og harmoni i sig”, siger Karsten Kroman og tilføjer, at ingredienserne selvfølgelig også skal være hjemmelavede: 
”Hjemmelavet mayonnaise må være et minimum for enhver smørrebrødsrestaurant - men 200 gram på et stykke med æg og rejer er en misforståelse”, konstaterer han.
 
To hurtige til Kroman:
Det bedste ved smørrebrød:
”Smagen! Der er så mange variationer, som smager så godt. Jeg elsker det”.
Det værste ved smørrebrød:
” Jeg bryder mig ikke om, når et stykke smørrebrød er alt for pyntet, med springere overalt og bombet til med ting, så det ligner en kompostbunke på tallerkenen. Og så kan et dårligt rugbrød ødelægge alt”.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar